8. helmikuuta 2016

Montserrat, Barcelona, Ermita de Sant Joan

Kuten lupailin, on tässä vielä vaellus/reitti ohje Ermita de Sant Joan reitille. On tärkeää noudattaa tarkoin kulkureittiä jotta ei eksy polulta metsään. Reitti on myös hyvin jyrkkä joissakin paikoissa ja osassa kohti ei ole kunnollista turvakaidetta, joten reitillä on oltava huolellinen ja katsoa mihin kulkee. Reitillä on joissain paikon erittäin vajaat turvavarusteet.

1. Ensimmäiseksi tulee ottaa Montserratin luostarista funikulaari Sant Joaniin
2. Ylemmältä asemalta lähdetään seuraamaan polkua oikealle luoteeseen
3. Noin 12 minuuttia myöhemmin saavutaan Gorra Frigian alapuolelle ja horisontissa siintää Sant Jeronin huippu.
4. Jatka pitkin vuorenharjanteen reunaa (varmista ettei lähdetä kulkemaan viereistä Pollegonsiin vievää polkua tai sivutietä Pontiin). Tämä polku johdattaa laakson päähän jossa siirrytään metsätielle.
5. Noin 35 minuutin jälkeen tulee ylittää Santa Marian puinen silta
6. 45 minuuttia myöhemmin saavutaan Sant Jeronin eremitaasin raunioille, josta matkaa jatketaan ylös vasemmalle. Kymmenen minuuttia myöhemmin on saavuttu Sant Jeronin huipulle.
7. Paluumatkalla käännytään takaisin ja kuljetaan laakson poikki. Kahden minuutin kuluttua ota polku vasemmalle.
8. Poistutaan polulta ja jatketaan Pla dels Ocellsille (aikaa tähän pisteeseen saapumiseen on kulunut tunti ja 35 minuuttia).
9. Ohitetaan kaksi risteytyvää polkua, toinen oikealle ja toinen vasemmalle. Kävellään Panxa Del Bisbe -kallion viereltä.
10. Kuljettaessa eteenpäin polku kohtaa GR-7.2 -opasteen.
11. Käännytään oikealle ja kuljetaan alaspäin kiviportaita jotka risteytyvät kapean Del Frances – polun kanssa. Tämä johtaa takaisin luostarille. Näitä kiviportaita on sitten PALJON!